Kilka słów o Nas

Informacje o Klubie
O Nas

Uprawnienia trenerskie/sędziowskie

Uprawnienia trenerskie:
1. Bogdan Obrochta    2. Damian Przybyłka

3. Rafał Faron (?!)

Uprawnienia sędziowskie:
1. Bogdan Obrochta    2. Damian Przybyłka

3. Rafał Faron               4. Krzysztof Jarczewski

5. Kamil Stemplewski

Szkółka Szachowa
Co robimy ?!

Wartościowe Informacje

Przeczytaj

  1. W jakim wieku dziecko powinno zostać zapisane do klubu szachowego ? W wieku 6 lat. Proszę pamiętać, że dzieci rozwijają się w różnym tempie i dla innych będzie to wiek 7 - 8 lat.
  2. Czy do klubu można zapisać sie tylko we wrześniu ? Nie. Wrzesień jest umownym terminem naboru, do klubu można zapisać się w dowolnym momencie.
  3. Czy dziecko może uczęszczać na zajęcia tylko raz w tygodniu ? Teoretycznie tak, ale w praktyce po kilku miesiącach skutkuje to brakami w szkoleniu, słabymi wynikami w turniejach i w konsekwencji zniechęca dziecka do dalszej pracy i powoduje rezygnację z zajęć w klubie.
  4. Czy dziesięciolatek zapisany do klubu, ma szansę grać w szachy na poziomie rówieśnika grającego w klubie od 3 lat ? Oczywiście, ma szansę. Zależy na jakim poziomie gra zapisując się do klubu. Jeżeli dziecko przychodząc do klubu gra na poziomie dobrego amatora, to po kilkunastu miesiącach intensywnego szkolenia ma szanę osiągnąć taki poziom gry.
  5. Czy dziecko może łączyć Szkółkę Szachową w państwa klubie, np z treningami piłki nożnej w innym klubie ? Nie możemy nikomu zabronić, aby jego dziecko ,, grało, śpiewało, tańczyło i pływało''. Jednoczesny udział dziecka w szkoleniu z kilku różnych dyscyplin, kołach zainteresowań, itp. - zapewne rozwija horyzonty i zainteresowania dziecka. Szkolenie w każdej dyscyplinie wymaga czasu, poświęcenia i zaangażowania dziecka i rodziców. Wywoła to jednak problemy z czasem i hierarchią ważności. Dziecko będzie czuło się zagubione i nie poradzi sobie ze stresem. Na pewno nie osiągnie wyników oczekiwanych przez szkoleniowców w żadnej dyscyplinie, co w rezultacie spowoduje zniechęcenie do pracy.
  6. Czym różni się Państwa Szkółka Szachowa od kółka szachowego w szkole ? Wszystkim. Inne cele i zadania mają zajęcia pozalekcyjne w szkole a inne mają kluby sportowe. Podstawowa różnica to poziom szkolenia oraz możliwość uczestniczenia we współzawodnictwie sportowym na najwyższym poziomie w kraju. Nasi juniorzy mają prawo gry w Mistrzostwach Śląska oraz Mistrzostwach Polski Juniorów a Towarzystwo jest członkiem Polskiego Związku Szachowego i Śląskiego Związku Szachowego.
  7. Gdzie w Chorzowie jest inna Szkółka Szachowa? Chorzowskie Towarzystwo Szachowe jest jedynym klubem szachowym w Chorzowie, który prowadzi szkółkę szachową dla dzieci. Dla amatorów - podstawy gry w szachy prowadzone są też przez Młodzieżowy Dom Kultury. Nasze Towarzystwo współpracuje również z dwoma przedszkolami w których prowadzona jest nauka gry w szachy: Przedszkole nr 7 i 25.
  8. Czy dziecko, które nigdy nie miało kontaktu z szachami, można zapisać do Szkółki Szachowej ? Nie ma dobrej odpowiedzi. Warto sprawdzić.
  9. Ile czasu powinno poświęcać dziecko, na samodzielną pracę nad szachami w domu? Na początku szkolenia, codziennie 15 - 20 minut. Po zdobyciu III kategorii szachowej, min. 45 minut każdego dnia.
  10. Czy można przyjść z dzieckiem na próbne zajęcia ? Oczywiście zapraszam, każdy rodzic i dziecko ma miesiąc na podjęcie decyzji.
  11. Co ma największy wpływ na postęp w szkoleniu dziecka ? Wsparcie emocjonalne rodziców - najważniejszy czynnik, nie zastąpi tego najlepszy klub czy dodatkowe indywidualne zajęcia z dobrym trenerem i gra w silnych turniejach.
  12. Czy w prowadzonych przez Państwa zajęciach mogą uczestniczyć seniorzy ? Tak, zapraszamy.
  13. Ile wynosi składka. 500 zł rocznie (można płacić w czterech częściach).
  14. Czy są zniżki w składkach dla rodzeństwa ? Tak, składki są zmniejszone o 50 %.

 

  1. LUBIĘ GRAĆ W SZACHY
    Od tego prostego stwierdzenia wszystko się zaczyna. Jeżeli nie lubimy królewskiej gry, to po co w nią gramy? Ano znajdzie się kilka odpowiedzi na tak postawione pytanie: bo lubimy zwyciężać, lubimy zdobywać medale, lubimy wyjazdy na zawody szachowe i panującą na nich atmosferę.
  2. CHCĘ GRAĆ CORAZ LEPIEJ
    Doskonalenie własnych umiejętności, chęć stawania coraz lepszym w dyscyplinie, której poświęcamy wiele wolnego czasu - to naturalne i jak najbardziej pozytywne dążenia. Wręcz marnotrawstwem byłoby zaprzepaszczenie talentu danego przez Stwórcę.
  3. NIE BOJĘ SIĘ ŻADNEGO PRZECIWNIKA
    Jakże często przegrywamy partię szachów już w "szatni". W szatni, czyli zanim zasiądziemy do szachownicy. Nasz przeciwnik jawi nam się w najczarniejszych barwach, a jego umiejętności paraliżują naszą wolę walki i prowadzą do nieuchronnej porażki. 
  4. PRAGNĘ WYGRAĆ KAŻDĄ PARTIĘ, CHOĆ WIEM, ŻE WSZYSTKICH PARTII WYGRAĆ SIĘ NIE DA
    Jeżeli młody zawodnik zasiada do partii szachów z inną myślą niż zwycięstwo, to jest to bardzo groźny sygnał, którego nie wolno lekceważyć. Jeżeli zaobserwujemy u naszego podopiecznego nadmierną ilość remisów - nawet po walce - powinniśmy popracować nad jego cechami wolicjonalnymi.
  5. NIE PROPONUJĘ I NIE PRZYJMUJĘ REMISÓW
    Droga na szachowy Olimp jest stroma i naznaczona wieloma wybojami. Do tych najgroźniejszych z pewnością zaliczają się propozycje remisowe i ich akceptacja. Zawsze powtarzam młodym graczom, że remis to połowa porażki, choć pewnego razu jeden z nich odrzekł mi, że również i połowa zwycięstwa... 
  6. NIE LEKCEWAŻĘ ŻADNEGO PRZECIWNIKA
    Każdy z nas zna to uczucie - wszechogarniająca duma z powodu wykonania pięknego posunięcia i posiadania wygranej partii, samozadowolenie i pewien rodzaj odprężenia. Zaczynamy przeceniać możliwości swoich figur i jednocześnie niedoceniamy kontr szans przeciwnika. 
  7. PRZYJACIOŁOM OFIAROWUJĘ NAJLEPSZĄ PARTIĘ NA JAKĄ MNIE STAĆ
    Nikogo nie dziwi fakt, że dla przyjaciół nasze drzwi są zawsze otwarte, że lubimy wspólnie spędzać czas, że obdarowujemy się drobnymi, okolicznościowymi podarkami, itp. Dlaczego więc tak trudno o podobne zachowania podczas partii szachów? Dlaczego nie ofiarowujemy sobie wzajemnie najlepszych partii na jakie nas stać?
  8. SZACHY TO KRÓLEWSKA GRA, ZATEM OBOWIĄZUJĄ NAS KRÓLEWSKIE OBYCZAJE
    W dawnych czasach propozycja remisowa ze strony zawodnika stojącego nieco gorzej uważana była za duży nietakt towarzyski i była szeroko komentowana w kuluarach turniejowych sal.
  9. DZIĘKI SZACHOM PODRÓŻUJEMY, POZNAJEMY ŚWIAT I ZAWIERAMY PRZYJAŹNIE
    Jak wiemy z doświadczenia, przyjaźnie zawierane w dzieciństwie bywają najtrwalsze i najpiękniejsze. Ktoś kiedyś powiedział: po tylekroć jesteś człowiekiem - ilu masz przyjaciół... A co do podróży: że kształcą - nikogo chyba przekonywać nie trzeba.
  10. SZACHY UCZĄ NAS POZNAWAĆ SAMYCH SIEBIE
    Poznawać samych siebie, czyli przede wszystkim - kształtować swój charakter, budować prawidłową hierarchię wartości, wzmacniać system nerwowy, godnie znosić niepowodzenia i porażki. Jak mawiał nasz wielki rodak Józef Piłsudski: "Być zwyciężonym a nie ulec, to zwycięstwo".
  1. Rozwój zainteresowań - dziecko poznaje nową dyscyplinę, której istotą jest samodzielne, logiczne rozumowanie, łączące poszczególne elementy wiedzy w jedną harmonijną całość.
  2. Aktywność twórcza - specyfika gry w szachy wyklucza odtwórcze traktowanie tego zagadnienia. Wszelkie próby bezmyślnego naśladownictwa skazane są na niepowodzenie. Dziecko samo kreuje wydarzenia na szachownicy i ponosi za nie odpowiedzialność.
  3. Rozwijanie pamięci i uwagi - główną umiejętnością w szachach jest zdolność zreasumowania każdej pozycji w sposób dynamiczny, w kategoriach najważniejszych jej elementów. Cała szachownica zostaje ukształtowana w przestrzenno-czasową postać, czyli wzorzec. Towarzyszy temu rozwój wyobraźni wzrokowej i koncentracji.
  4. Myślenie logiczno-wyobrażeniowe - ludzie myślą czasami za pomocą wyobrażeń, które są obrazami psychicznymi rzeczywistych doznań zmysłowych. Najmocniejszą stroną większości ludzi zdaje się być wyobraźnia wzrokowa, i ten właśnie rodzaj myślenia najpełniej rozwija gra szachowa.
  5. Rozwój pozytywnych sfer osobowości - szachy wykształcają poczucie obiektywizmu, uznawanie prawd innych ludzi, uczą tolerancji i reakcji na niepowodzenia.
  6. Konsekwencja i wytrwałość w działaniu - dzieci mające styczność z szachami, zupełnie inaczej podchodzą do porażek. Zazwyczaj ponownie starają się rozwiązać określony problem i czynią to aż do skutku. Ich rówieśnicy natomiast, bądź rezygnują z wykonania zadania, bądź też obniżają sobie skalę trudności.
  7. Aspekty wychowawcze - można je rozpatrywać w kategoriach kary i nagrody. Czymże innym jak karą jest przegrana? W dodatku wymierzona natychmiast i adekwatnie do czynu. To samo można powiedzieć o nagrodzie, jaką bez wątpienia jest dla młodego człowieka zwycięstwo, odniesione siłą własnego umysłu.”

Wolontariat

Zapraszamy do Współpracy

Jeżeli jesteś osobą kreatywną, posiadającą duże umiejętności interpersonalne, szukającą w Chorzowie miejsca w którym można relizować swoje marzenia, zapraszamy do współpracy.
Aktualnie prowadzimy nabór wolontariuszy (studentów psychologii) do pomocy w pracy z dziećmi i młodzieżą przy projektach:

  • profilaktyki uzależnień
  • treningu koncentracji

Osoby zainteresowane prosimy o kontakt chts@chts.org.pl

  • Współpraca / Partnerzy

    Lorem Ipsum jest tekstem stosowanym jako przykładowy wypełniacz w przemyśle poligraficznym. Został po raz pierwszy użyty w XV w. przez nieznanego drukarza do wypełnienia tekstem próbnej książki. Pięć wieków później zaczął być używany przemyśle elektronicznym, pozostając praktycznie niezmienionym. Spopularyzował się w latach 60. XX w. wraz z publikacją arkuszy
  • OPIS 2

    Lorem Ipsum jest tekstem stosowanym jako przykładowy wypełniacz w przemyśle poligraficznym. Został po raz pierwszy użyty w XV w. przez nieznanego drukarza do wypełnienia tekstem próbnej książki. Pięć wieków później zaczął być używany przemyśle elektronicznym, pozostając praktycznie niezmienionym. Spopularyzował się w latach 60. XX w. wraz z publikacją arkuszy
  • OPIS 3

    Lorem Ipsum jest tekstem stosowanym jako przykładowy wypełniacz w przemyśle poligraficznym. Został po raz pierwszy użyty w XV w. przez nieznanego drukarza do wypełnienia tekstem próbnej książki. Pięć wieków później zaczął być używany przemyśle elektronicznym, pozostając praktycznie niezmienionym. Spopularyzował się w latach 60. XX w. wraz z publikacją arkuszy

Chorzowskie Towarzystwo Szachowe.

MOTTO

Uczymy dzieci grać w szachy, a nie wygrywać.

Zarząd Klubu